Direktlänk till inlägg 19 februari 2013

Ensamhet

Av virrvarr - 19 februari 2013 12:31

 

Är man själv, om man är ensam?, Är man ensam om man är själv?

Är det samma sak?

Betydelsen av ordet själv är "ohjälpt" ordet ensam betyder "utan sällskap av ngn annan"

Min undran blir då, Vad betyder "självvald ensamhet"

Det låter lite ledsamt, att vara utan sällskap av ngn och dessutom ohjälpt. Hmmm???

Ska nog inte snöa in så på saker.

 

För mig är ensamhet ett jobbigt ord. Jag vet att det finns flera olika sorters ensamhet, men hela ordet andas ledsamhet och litenhet.

 

När jag var yngre hade jag svårt att klara mig utan sällskap. Det spelade oftast inte så stor roll vem jag var med, bara jag inte behövde vara ensam.

Speciellt viktigt var det att ingen skulle se att jag var ensam. Var jag ensam så fanns jag inte.

Mitt stora strävansmål var att alltid vara omgiven av mycket folk

Jag lärde mig mycket, om hur man anpassade sig, inte oponera sig, eller ställa till det, Jag ville så gärna bara passa in så ingen skulle välja bort mig. Lättsam, glad och framförallt flexibel

.

Vad jag missade var att runtomkring mig så odlade de övriga i umgänget olika rellationer med varandra. Vissa gruperingar uppstod, och det är ju helt naturligt. Vänskapen hos dem djupnade.

Jag tyckte alltid att det var mycket bättre med många men ytliga vänner, Att bli mer vän med folk kändes väldigt jobbigt.

 

 

 

 

 

 

Mina krav på umgänget var inte stora.

Vad jag missade var att lära mig skilja på bra och dåligt umgänge. Jag valde aldrig bort något, därför lärde jag mig umgås med många olika sorters folk. Det är i och för sig en positiv kunskap. Tyvärr glömde jag någonstans på vägen bort att jag också hade rätt att sätta krav på vilka jag ville umgås med. 

Rädslan för ensamheten gjorde att jag sällan valde bort någon, Jag bytte umgänge väldigt ofta och   

   

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av virrvarr - 13 februari 2013 22:00

Anknytning.   Idag blev jag tipsad av min psykologkontakt, att jag skulle läsa mer om anknytning. Själv tycker jag att jag läst och kan en hel del om denna sak, men eftersom jag är en ganska lydig varelse, ibland... så sitter jag nu här och l...

Av virrvarr - 13 februari 2013 19:45

Onsdag, är min lediga dag. Det känns skönt att ha en sådan dag varje vecka. Det borde alla unna sig!  Fast det syns ju i och för sig i plånboken... men har man möjlighet så är det ett bra förslag.   Min lediga dag startade med en hundpromenad i...

Av virrvarr - 13 februari 2013 19:06

Äntligen har jag fått tummen ur, har tänkt att börja blogga så länge... och nu har jag då äntligen kommit igång! :)   Som namnet på bloggen, "virrvarr" säger, så är mitt liv mestadels ett stort virrvarr. av allt möjligt. Genom att skriva av mig...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<<
Februari 2013
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards